De Challenge Based Learning Community: een nieuwe manier van leren
Een leven lang leren. Dit betekende voorheen dat je als vak professional een of twee avonden in de week naar school ging en je zo verder ontwikkelde. Maar tijden veranderen. In Twente experimenteren Wij Techniek, Techniek Nederland, Universiteit Twente, Saxion Hogeschool en regionale bedrijven met een nieuwe manier van leren: de Challenge Based Learning Community. Programmanager Haske van Aken en regiomanager Robert-Jan de Vries (beiden Wij Techniek) zijn razend enthousiast over deze casuïstieke manier van leren.
Robert-Jan: “Als het gaat om levenslang ontwikkelen van onze zittende vakmensen, verandert er de laatste jaren veel. Voorheen gingen zij ’s avonds en zelfs op zaterdag naar school om hun aanvullende diploma’s te halen. Maar dat is niet meer. Ze zijn op een andere manier aan het leren geslagen om toekomstbestendig inzetbaar te zijn en te blijven. We zetten als branche vol in op een leven lang ontwikkelen, maar het is het uur u wat betreft opschalen en impact maken. Onze learning communities zijn hiervoor een mooi instrument en we sorteren hiermee als het ware voor op informeel praktijkleren.”
Hoe werkt de methode?
De universiteit Twente en Saxion Hogeschool hebben een methode ontwikkeld waarop actuele en concrete problemen of vraagstukken binnen een bedrijf effectief opgepakt kunnen worden. De Challenge Based Learning Community. Haske: “Dit zijn bijvoorbeeld problemen rondom innovatie, een technisch of softwarematig vraagstuk, onboarding, of de relatie tussen onderwijs en praktijkopleiders. Het kan echt van alles zijn, als het maar een vraagstuk is dat nú speelt.
Binnen het bedrijf gaan zes tot tien mensen die direct met het probleem te maken hebben vanuit allerlei invalshoeken met het probleem aan de slag. Het hele proces wordt begeleid door een facilitator, iemand van buiten het bedrijf die het proces begeleidt en bewaakt.
Het traject duurt tien tot twaalf weken. Na een aftrapbijeenkomst komen de collega’s elke week kort bij elkaar. In hun eigen werkomgeving gaan ze vervolgens verder met uitwerken en experimenteren. Bij de volgende bijeenkomst wordt het geleerde teruggekoppeld aan de groep. Door met elkaar te werken aan een praktische uitdaging, worden werken, leren en innoveren aan elkaar verbonden. En het mooie: het verbetert de communicatie binnen een bedrijf ook erg. Mensen die allemaal met hetzelfde vraagstuk te maken hebben, maar elkaar verder nooit tegenkomen, zitten nu bij elkaar aan tafel. Dat schept een band, zo vinden ze elkaar in de toekomst ook makkelijker.”
Innovatie
Robert-Jan: “Deze unieke aanpak maakt dat we samen met sociale partners binnen de technische installatiebranche een aanvraag hebben gedaan voor de expeditieregeling. Als de expeditieregeling ons gegund wordt, kunnen we nog meer opschalen en impact maken én samen met de UT nog meer onderzoek doen naar de effecten van deze methodiek. We kijken reikhalzend uit naar eind november, wanneer bekend wordt of de deze regeling bij onze branche terecht komt.”
Mooie doelen
De afgelopen twee jaar zijn in Twente 20 bedrijven en 600 deelnemende individuele vakmensen enthousiast met de methode aan de slag gegaan. De Learning Community is een mooi instrument gebleken. Techniek Nederland en Wij Techniek rollen in 2025 de methode uit in Gelderland en Overijssel. Haske: “Ons doel is om eind volgend jaar 64 learning communities te hebben gedraaid. Sommige mensen vinden dat ambitieus, maar ik geloof erin. We zijn nu facilitators aan het opleiden en we zijn in gesprek met de eerste enthousiaste bedrijven die in 2025 een Challenge Based Learning Community willen uitzetten.” Robert-Jan valt haar bij: “We zijn regionaal sterk georganiseerd en we hebben zeer betrokken partners, dus we durven de lat ook wel hoog te leggen. We willen nog meer impact maken en nog meer vakmensen bereiken. De methode heeft zich al bewezen, nu opschalen!”